Actualitat

Com identificar i evitar estafes en l’univers influencer

NOTÍCIES

20/10/2023

La creixent popularitat dels influencers ha suposat un preocupant augment de fraus i estafes al món digital.

En l’època digital, els influencers s’han convertit en protagonistes del màrqueting contemporani. No obstant això, amb la popularitat a l’alça d’aquest sector, els delinqüents cibernètics han trobat noves oportunitats per dur a terme les seves estafes. En l’últim any, les inversions en màrqueting en influencers han superat els 93 milions d’euros només a Espanya. Aquest increment ha atret estafadors que es fan passar per aquestes personalitats i marques rellevants en l’entorn xarxa amb l’objectiu d’aprofitar-se dels seus seguidors.

Una de les tàctiques més habituals és la suplantació d’identitat. Delinqüents cibernètics creen perfils ficticis que simulen ser coneguts influencers o marques i promocionen sorteigs falsos. Aquests concursos ficticis tenen com a finalitat recopilar dades personals d’adeptes sense sospites, requerint informació per tal de presumptament recollir els premis. Recentment, la influencer María Pombo va fer una advertència sobre la suplantació de la seva identitat en un concurs fictici, posant de manifest la gravetat d’aquest problema.

Un altre cas preocupant va implicar Marta de Lola, concursant del programa “La Isla de las Tentaciones”. Els estafadors van crear perfils falsos que suplantaven la marca associada de la Lola, intentant enganyar els participants del concurs legítim. La mateixa fou qui va intervenir per tal d’alertar els seus seguidors sobre aquest frau.

D’altra banda, algunes figures emergents en la creació de contingut són particularment vulnerables a aquestes estafes. Els delinqüents cibernètics es fan passar per suposades agències d’influencers, aprofitant-se de la il·lusió de molts joves per esdevenir figures públiques rellevants. Els adolescents es troben en un grup particularment fràgil, ja que la perspectiva de convertir-se en influencers s’ha convertit en el somni de molts i, això, s’ha convertit en una aspiració que els estafadors aprofiten.

Mesures de Protecció i Prevenció

Enfrontant aquests riscs, es recomana no facilitar dades personals ni fer clic en enllaços provinents de missatges sospitosos. A més a més, no s’haurien de compartir fotografies fins a tenir la seguretat de qui és la persona amb qui s’està interactuant. En cas de rebre un missatge d’un perfil fals, resulta fonamental establir contacte immediatament amb l’entitat bancària pertinent i denunciar el furt del compte a la plataforma afectada.

A continuació, es detallen algunes recomanacions perquè us pugueu protegir com és degut:

  1. Verificar l’autenticitat dels perfils: En cas de rebre un missatge o una oferta d’un influencer o una marca, és crucial assegurar-se que el perfil és autèntic. Aquesta comprovació hauria d’incloure la revisió del nombre de seguidors, les publicacions anteriors i la verificació del compte si aquesta opció es troba disponible.
  2. Examinar detingudament els perfils: S’ha de prestar especial atenció al nom d’usuari i al nom del compte. Sovint, els delinqüents cibernètics utilitzen noms d’usuari similars amb la finalitat de confondre les persones.
  3. No divulgar dades personals: En cap cas s’han de proporcionar dades personals, com ara el número de telèfon, adreça, correu electrònic o informació bancària, en resposta a missatges a través de xarxes socials o en concursos en línia.
  4. Utilitzar fonts oficials: És fonamental seguir als influencers i les marques mitjançant els seus canals oficials i verificar les promocions o concursos directament a través dels seus llocs web o perfils de xarxes socials verificades.
  5. Desconfiar de sortejos sospitosos: Cal mostrar escepticisme davant dels concursos que semblen massa bons per ser certs o que requereixen un excés d’informació personal per a la seva participació.
  6. Mantenir-se informat: Resulta crucial estar al corrent de les últimes estafes i frau en línia. Cal llegir sobre les noves estratègies usades pels delinqüents per tal d’enganyar les persones i compartir aquest coneixement amb amics i seguidors.
  7. Habilitar la Verificació de doble factor (2FA): Es recomana activar la verificació en dos passos per comptes de les xarxes socials, afegint així una capa addicional de seguretat que requereix un segon mètode d’autenticació més enllà de la contrasenya.
  8. Educació i consciència: És fonamental conèixer les tàctiques d’estafa més comunes fetes servir en línia i compartir aquest coneixement amb la xarxa de contactes per contribuir a la protecció dels altres.
  9. Consultar fonts de confiança: Si sorgeixen dubtes sobre una oferta o comunicació, és recomanable consultar fonts de confiança o experts en seguretat cibernètica abans de prendre qualsevol acció.
  10. Mantenir-se actualitzat sobre les polítiques de les plataformes: Cal familiaritzar-se amb les polítiques i directrius de seguretat de les xarxes socials emprades i conèixer com informar qualsevol activitat sospitosa o suplantació d’identitat.
  11. Denunciar estafes: Si s’identifica un perfil o una oferta falsa, cal presentar una denúncia a la plataforma corresponent i advertir a altres usuaris amb la finalitat d’evitar que caiguin en la trampa de l’estafa.
Llegiu la notícia original al seu lloc web oficial fent clic en aquest mateix enllaç