Actualitat

Què has de fer si t’escriu una persona desconeguda al WhatsApp

NOTÍCIES

27/06/2024

Cada vegada sorgeixen més modalitats d’estafa a l’aplicació de missatgeria instantània: aquest n’és una

En els darrers mesos es parla molt de les estafes a través de missatges de text (SMS), correu electrònic i trucada telefònica, però també estan proliferant les comunicacions fraudulentes mitjançant el WhatsApp. No en va, l’aplicació de missatgeria instantània està instal·lada als telèfons mòbils de més de 2.000 milions de persones, cosa que suposa un mar del tot apetible per als ciberdelinqüents (sempre disposats a tirar l’ham perquè saben que algú acabarà picant).

Les xarxes socials s’estan omplint de captures de converses de WhatsApp en les quals una tieta o un cosí llunyà sol·liciten transferències urgents per un problema aeroportuari; xats que els usuaris més llestos es prenen de broma i contesten en to humorístic, només per aconseguir uns quants «m’agrada». El problema arriba quan aquesta mena de missives arriben al WhatsApp dels perfils més envellits o innocents, que segurament respondran al contacte sense que es preguntin pel motiu autèntic.

En altres ocasions els intents d’estafa poden ser menys evidents, com quan ens contacta el suposat representant de la nostra entitat bancària o la centraleta local d’una empresa de missatgeria. Sigui quin sigui el cas, si no tenim el telèfon que ens ha escrit als contactes, el millor és no respondre (encara que hàgim rebut un simple ‘hola’ o quelcom més elaborat). Contestar, per poca informació que aportem, suposa un risc per si mateix: l’estafador sabrà que solem respondre a desconeguts i ens mantindrà en la seva llista de distribució, a més d’anotar els horaris en els quals podem estar disponibles. A més, si l’afegim com a contacte (encara que només sigui per marcar-lo com a sospitós), podem acabar donant-li accés a dades delicades del nostre perfil o a les històries que publiquem, de les quals sovint s’extreuen detalls útils per articular enganys més elaborats.

Així doncs, WhatsApp recomana fer servir la funció de denúncia (accessible fent clic al perfil de l’usuari en qüestió o a través del menú identificat amb tres punts verticals, seguint la ruta ‘Més’ > ‘Denuncia’). En denunciar un número, els responsables de l’aplicació analitzaran si infringeix els termes i condicions d’ús, l’identificaran com a possible estafador i el suprimiran del servei (cosa que evitarà possibles víctimes noves). L’aplicació de Meta també ofereix l’opció immediata de ‘Bloquejar’ a qualsevol remitent desconegut: és convenient, perquè ja no ens molestarà més en el cas que no acabi bloquejat i el seu telèfon continuï actiu.

Quan el desconegut es fa passar per un altre

Ara bé, què passa si la nostra germana o un fill ens demanen ajuda des d’un número desconegut i ens ofereix detalls reals com ara el nom, l’adreça o una paraula clau? Tècnicament, estem parlant amb algú d’incògnit i hem d’abordar la conversa d’aquesta manera fins a comprovar la seva veracitat per altres vies. El podem contactar a través d’una altra app o xarxa social? Permet que el/la truquem? Ho hem de fer fins a exhaurir totes les possibilitats, com ara trucar a un tercer que ens pugui informar sobre la situació del familiar o amic en qüestió.

També convé saber, tornant a un dels exemples que exposàvem al principi, que cap empresa o banc ens contactarà per reclamar deutes o alertar-nos de bretxes de seguretat. Si rebem qualsevol enllaç, no li hem de fer clic per cap concepte: és preferible buscar el telèfon d’atenció al client de l’entitat o empresa en qüestió (a través del seu web oficial, perquè les cerques a Google sovint estan trucades) i preguntar directament pel contingut del missatge rebut.

I, compte!, perquè encara que ens pensem que som molt llestos, els ciberdelinqüents cada vegada ho són més: també s’estan informant casos d’estafadors que ens escriuen des del telèfon real d’un amic, familiar o company de feina. Aconsegueixen accedir als seus perfils de WhatsApp i els fan servir per convèncer-nos que necessiten ‘un favor’ urgent a través de Bizum o un altre mitjà de pagament.  La regla d’or és desconfiar i verificar, mitjançant trucada de telèfon, sempre que es pugui (tret que la numeració sembli de caràcter internacional o correspongui a un número de pagament, que, en aquest cas, estarem davant d’un altre tipus d’estafa).

Les enganyifes principals a WhatsApp

Hem parlat d’algunes de les estafes més habituals, com quan un desconegut (o suposat desconegut) ens escriu des d’un altre telèfon per demanar-nos diners; els ‘assessors’ bancaris que sol·liciten informació a través d’un enllaç o els WhatsApp de Correus sobre taxes de duanes pendents, però n’hi ha molts exemples més que solen passar desapercebuts.

  • ‘Coneguts’ que ens envien enllaços de suposats sorteigs o gangues perquè fem clic i introduïm la nostra targeta de crèdit. 
  • Desconeguts que diuen que treballen per a una plataforma de streaming i intenten aconseguir la nostra clau i nom de l’usuari.
  • Desconeguts que ens sol·liciten el codi rebut per SMS (que el faran servir per robar-nos el perfil de WhatsApp).
  • Desconeguts que exigeixen el pagament de multes fent-se passar per la Direcció General de Trànsit o altres cossos o forces de seguretat de l’Estat.
  • Desconeguts que ens ofereixen ofertes de treball en condicions molt avantatjoses, per a l’acceptació de les quals cal l’enviament d’una còpia del nostre DNI (amb la qual poden demanar crèdits a nom nostre i buscar-nos més d’un problema judicial).

Al cap i a la fi, i com se sol dir popularment: mentre tinguem el mòbil a les mans, més val no fiar-nos ni de la nostra ombra.

Llegiu la notícia original al seu lloc web oficial fent clic en aquest mateix enllaç