Alerten del robatori de bons d’Iberia: “Vaig rebre un correu dient que havia reservat un vol de 1.600 euros a Bogotà”
24/01/2024

Diverses persones denuncien que algú accedeix als codis dels bons que reben de la companyia aèria i els fan servir sense el seu consentiment per comprar bitllets
Una de les conseqüències tangencials de la crisi sanitària provocada per la COVID-19 va ser la popularització dels bons, uns vals amb els quals les companyies aèries permeten als seus clients fer servir els diners que havien pagat per un bitllet d’un vol que no utilitzaran -sigui per motius de salut o perquè es va cancel·lar- sense la necessitat de retornar-los aquest import. Es tracta de codis transferibles i no nominals, cosa que facilita la seva utilització, però també que siguin aprofitats per tercers que hi accedeixin de manera fraudulenta. Diverses persones ja han denunciat a les xarxes socials que els ha passat això.
B. H. empresària de 34 anys, resident a la Comunitat Valenciana, és una de les afectades, tot i que va poder recuperar els diners. Després de comprar el mes passat dos bitllets per volar al Perú, va haver de cancel·lar el viatge i va acceptar rebre uns bons per valor “d’uns 3.000 euros”, segons explica a EL MUNDO. “Preferia que em tornessin els diners, però els vaig enviar un correu i no em van respondre, per tant, vaig pensar que ho faria servir en el futur”, recorda H.
Els problemes van començar el divendres passat, quan va rebre “un correu d’Iberia dient que havien unificat els bons, que era una cosa que no havia demanat.” Aproximadament una hora després es va produir el primer bescanvi: “Vaig rebre un correu dient que havia reservat un vol de 1.600 euros de Madrid a Bogotà.”
Sorpresa, va començar a buscar a Internet i va descobrir altres casos similars, com el que va compartir una advocada a LinkedIn que va descobrir l’estafa quan ja havia passat cert temps. “Compro un bitllet per un import de més de mil euros, no puc viatjar per motius de salut i m’emeten un bo per aquest import”, explica a la xarxa social. “Mesos després m’adono que tercers, que no conec de res, han utilitzat el meu bo per viatjar, i han gastat en els seus viatges l’import de la meva compra.”
En el seu cas, segons detalla, va posar una denúncia davant de la policia nacional espanyola i l’Agència Espanyola de Protecció de Dades “a causa de la manca de controls de seguretat que hi ha sobre les meves dades personals, atès que tercers van poder accedir-hi i causar-me un perjudici econòmic, com també l’enviament al meu correu personal de les dades personals d’aquests tercers, inclosa informació tan delicada com el nom, els cognoms i fins i tot el passaport, un risc claríssim de suplantació d’identitat.” La resposta de la companyia aèria, que comparteix a la seva entrada, va ser “l’identificador del bo s’envia només a l’adreça de correu electrònic indicada en el moment de fer la seva sol·licitud” i que els bons “estan dissenyats per poder ser bescanviats en qualsevol moment per qualsevol persona, a la qual el titular del bitllet reemborsat a través del bo, hagi facilitat l’identificador a l’adreça electrònica designada.”
H. que va tenir coneixement del robatori del bo gràcies al correu electrònic de confirmació, li ho va comunicar a la companyia aèria i li va demanar que es cancel·lés el vol i que tornessin els diners. No obstant això, l’endemà va rebre una altra notificació amb un altre vol, també amb destinació a Bogotà, d’uns 600 euros.
“Vaig trucar una altra vegada a Iberia i els vaig dir que havien de cancel·lar el bo, perquè si no, la gent el continuaria fent servir fins que no quedessin diners”, explica l’afectada, que no entén com va haver de ser ella la que sol·licités la cancel·lació del bo quan el dia anterior ja havia avisat del robatori. “Em van dir que ho havia de sol·licitar jo mateixa, però això és com si en menys de 24 hores haguessin robat més de 2.000 euros. Què volen dir amb sol·licitar-ho? Cal fer-ho immediatament.” Encara hi va haver temps per un tercer intent de reserva amb la mateixa destinació, per 400 euros, precisament mentre posava la denúncia a la Guàrdia Civil.
“Jo he tingut sort perquè després de trucar moltes vegades a Iberia em van tornar el bo de seguida després d’haver presentat la denúncia“, explica. I, encara que agraeix la resposta de la companyia aèria, que fins i tot es va comunicar amb ella el cap de setmana, i li va reemborsar els diners de la seva primera compra al compte no entén com és possible que això pugui succeir i sospita d’una filtració de dades. “Si hi ha tants bons d’Iberia, hi ha milions d’euros als quals pot accedir la gent. Són una empresa gran i, si no te’n pots fiar, on compres els vols?”