Actualitat

Com evitar ser víctima del frau del Sí i la subscripció a serveis prèmium

NOTÍCIES

09/11/2023

Què ha passat?

En aquesta ocasió, una dona de mitjana edat ens va contactar, a través del telèfon 017 del servei ‘La teva ajuda en ciberseguretat’ d’INCIBE, alarmada pel que li acabava de passar, després d’haver atès una trucada estranya.

Segons ens va indicar, havia respost la trucada dient ‘Sí’, i tot seguit, sense haver mantingut cap conversa amb ningú, va començar a sentir una locució que li donava l’enhorabona per haver activat el servei d’Amazon Premium per un import de 200 € mensuals. Tot seguit, i sense poder fer res, la trucada s’havia tallat.

Ens va comentar que, en cap moment, no havia facilitat cap dada personal i bancària on li poguessin fer arribar els càrrecs d’aquesta subscripció. Però, tot i això, estava preocupada per com li podia afectar aquesta trucada.

Va reconèixer que havia tingut la temptació de tornar la trucada perquè li semblava molt estrany el que havia passat, però com que no n’estava segura, abans de fer cap mena de tràmit, va decidir trucar-nos per sol·licitar ajuda i orientació sobre els passos que podia seguir per sortir de la situació en què es trobava en aquell moment.

Quines pautes li hem donat?

Hem començat la nostra atenció aclarint a la usuària les diferents fases del que es coneix com a ‘frau del sí’ del qual n’havia estat víctima. 

Els ciberdelinqüents, en una primera fase, intenten infondre por a la víctima fent-li creure que s’ha subscrit a algun tipus de servei per un import econòmic elevat després d’haver dit l’afirmació ‘Sí’. En una segona fase, tornaran a contactar amb la víctima per intentar obtenir dades personals i bancàries amb l’excusa d’anul·lar la subscripció que suposadament s’ha dut a terme.

Cosa per la qual li expliquem que cal extremar la precaució davant de futures trucades i li facilitem les pautes següents:

  • Davant de qualsevol trucada sospitosa que pogués rebre, no facilitar mai cap mena de dada personal ni bancària.
  • No torna la trucada, ni al primer número que es va posar en contacte amb ella, ni a qualsevol altre que ho fes més tard.
  • Tallar qualsevol mena de conversa i bloquejar el número de telèfon.
  • Contrastar que realment no s’havia fet cap subscripció posant-se en contacte amb el servei, en aquest cas Amazon, a través de la via oficial.
  • Practicar egosurfing per descartar que les seves dades estiguessin publicades en alguna plataforma o lloc web sense la seva autorització i, en cas afirmatiu, aplicar les accions correctives relacionades (sol·licitud d’eliminació als llocs publicadors, dret a l’oblit i AEPD si cal).
  • Informar del número de telèfon a través de les eines de col·laboració ciutadana per evitar que afectés altres persones i que el número de telèfon constés a la base de dades de les forces i cossos de seguretat de l’Estat.

Abans d’acomiadar-nos li recordem que pot tornar a trucar al servei ‘La teva ajuda en ciberseguretat’ d’INCIBE en cas que tingui més dubtes o alguna consulta qualsevol dia de l’any des de les 8 del matí fins a les 11 de la nit. 

Llegiu la notícia original al seu lloc web oficial fent clic en aquest mateix enllaç