Compte amb els codis QR en estacions de recàrrega per a vehicles elèctrics: poden ser una estafa
10/09/2025

El Govern de Cantàbria (Espanya) ha fet sonar l’alarma sobre aquest nou frau amb el qual els delinqüents roben diners i recopilen dades bancàries.
El Govern de Cantàbria alerta els consumidors i els usuaris d’una nova tècnica de frau a través de codis QR que afecta les persones que acudeixen als punts de recàrrega per a cotxes elèctrics.
En concret, es tracta d’un frau consistent a col·locar adhesius amb codis QR falsos sobre els originals, de manera que a l’hora de pagar els usuaris escanegen el codi que els redirigeix a una web fraudulenta en comptes de l’oficial de l’estació de servei, i on els sol·licitaran dades del compte corrent o targeta de crèdit.
En aquest sentit, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ressalta la «complexitat» de l’estafa en què els delinqüents tindran previst que, com que no han obtingut electricitat la primera vegada, els usuaris ho intentaran una segona i els redirigiran al web real en aquest segon intent, on es tornarà a pagar i es produirà la càrrega.
Segons adverteix el govern càntabre en un comunicat, com que no són grans quantitats és possible que el client no percebi que ha estat víctima d’una estafa. A més, amb aquest mètode, els ciberdelinqüents recopilen dades delicades del compte corrent o targeta de crèdit de l’usuari.
Detalla que es tracta d’una tècnica que fa servir adhesius de QR amb ofertes suggerents com recàrregues gratuïtes o grans descomptes per cridar l’atenció del consumidor a l’hora de recarregar. Això no obstant, no es tracta de cap oferta o regal, sinó la concessió d’un permís per a un pagament fraudulent.
Consells
Per tot això, la Direcció General de Comerç i Consum del Govern càntabre ofereix als consumidors i usuaris una sèrie de consells per evitar ser víctimes d’aquesta estafa, com ara observar bé el codi QR abans de fer la recàrrega per comprovar si presenta alguna anomalia tant en el color com en la forma, o apreciar si es tracta d’un adhesiu superposat sobre el codi original. En cas que sigui així, aconsella que el consumidor es posi en contacte de manera immediata amb l’empresa subministradora del punt de recàrrega.
Entre els factors que indiquen que el codi és fraudulent, hi ha la utilització d’un URL amb un domini sospitós, per la qual cosa cal assegurar-se que la web a què es té accés compleix els estàndards de protecció i navegació segura, com l’HTTPS.
Per evitar riscos, és preferible pagar sempre a través del web o l’aplicació oficial del subministrador d’energia.
En cas d’haver caigut en l’estafa, l’usuari ha de bloquejar la targeta de crèdit i posar-se en contacte amb el banc, a més de denunciar el frau a l’empresa subministradora del carregador d’energia i a l’autoritat competent.
El conseller de Comerç, Eduardo Arasti, ha subratllat la importància de recordar a usuaris i consumidors la necessitat d’«estar alerta i informats sobre ciberseguretat i aquest tipus d’estafes cada cop més freqüent», i ha reafirmat el compromís del seu departament d’estar a disposició dels ciutadans que puguin veure’s afectats per aquest tipus de delictes.