El 47% dels ciberatacs a vehicles es produeixen mitjançant el sistema d’accés sense clau
31/01/2023

Aquest tipus d’atacs es donen cada vegada més per l’increment de vehicles que es troben connectats a la xarxa.
La ciberseguretat en un automòbil fa referència a la protecció dels sistemes informàtics i de connectivitat d’un vehicle contraatacs cibernètics. Això inclou mesures per a prevenir l’accés no autoritzat als sistemes del vehicle, la manipulació de les dades del vehicle i la interrupció del funcionament normal del vehicle.
Les principals preocupacions de la ciberseguretat en aquest sector inclouen el robatori, espionatge i sabotatge de vehicles. És important que els fabricants d’automòbils i els proveïdors de tecnologia treballin junts per a garantir la seguretat dels sistemes i protegir els usuaris.
Els ciberatacs a cotxes poden tenir conseqüències greus, incloent-hi accidents, robatori del vehicle i exposició de dades privades dels consumidors. Segons les dades proporcionades per l’organisme espanyol de la DGT (Direcció General de Trànsit), aquests són els sistemes que més atacs sofreixen:
- Sistema d’accés sense clau – 47%
- Servidors – 17%
- Aplicacions mòbils – 6%
- Sistema d’informació – 4%
- Unitat de control del motor – 4%
- Sistema d’entreteniment 4%
- Port de comunicació entre unitats de comandament – 4%
- Bluetooth – 2%
Com s’ha pogut observar, el furt de vehicles mitjançant el sistema d’accés sense clau és el ciberatac més comú. En aquest, el ciberdelinqüent accedeix al sistema en qüestió per així, arrencar un vehicle i emportar-se’l.
El modus operandi en aquesta mena d’atacs és el següent: un dels delinqüents s’acosta a un vehicle amb un repetidor, mentre que un altre es col·loca al costat de l’habitatge de la víctima per captar les ones que transmet la clau. D’aquesta manera és com aconsegueixen accedir al sistema i emportar-se l’automòbil afectat.