Els nous “espies” a casa
30/08/2022

És una de les empreses que va ser proveïdora del Pentàgon gràcies als robots de desactivació de mines antipersones. Recentment, Amazon ha anunciat un acord mitjançant el qual adquireix l’empresa que fabrica iRobot per un import de 1.700 milions de dòlars. Què pretén el gegant tecnològic amb aquesta adquisició?
Els aspiradors intel·ligents Roomba aspiren pols, però també dades (de forma molt avançada). Disposen de sensors òptics, infrarojos i de pressió, entre d’altres, que permeten als robots aspiradors esquivar obstacles i netejar les estances seleccionades. L’últim model del fabricant, la j7, té una càmera frontal que obté fotos de qualsevol objecte que es troba al seu radi d’acció i que, amb l’ajuda d’algorismes d’intel·ligència artificial, ja ha catalogat avui en dia més de 43 milions d’objectes. En cap cas pensem que improvisen els seus moviments: els robots aspiradors es desplacen amb mapes interiors detallats que tracen sobre l’habitatge i que actualitzen amb cada “expedició” que fan.
Roomba és capaç d’estimar amb molta precisió el teu nivell de renda (sap la mida del teu habitatge i en quin barri s’ubica), quants fills tens i de quines edats (pel tipus d’obstacles que hi ha, dispositius connectats a la xarxa wifi, tipus de dispositius: android o IOS), quant de temps passes a casa, si teletreballes o no, si veus la tele, on tens el sofà i si ho has canviat recentment, si t’agrada cuinar, si tens mascotes, si ets ordenat o no i fins i tot els teus hàbits de son. Tot a partir de la topografia de la casa i dels objectes amb els quals es va trobant.
L’adquisició per part d’Amazon cobra encara més sentit quan es creuen les dades amb els productes de la companyia. Roomba aporta mapes detallats de l’habitatge. Els assistents de veu Echo, suportat per Alexa, passen a ser la veu i l’oïda a la casa (sempre en posició d’escolta, a l’espera de detectar les paraules d’activació). També tenim els porters automàtics de la sèrie Ring d’Amazon, els quals vigilen qui entra-i-surt de casa; les càmeres de seguretat Blink, són en part els ulls “infiltrats” a l’habitatge.
Més enllà de la <paranoia> segons fonts de la companyia fundada per Jeff Bezos no “hi ha motiu de preocupació” han comentat que, “protegir les dades dels clients sempre ha estat una prioritat”.
Es tracta del capitalisme de vigilància en la màxima expressió. Hi ha un article de la catedràtica de Harvard University, Shosanna Zuboff: “Aquestes dades són processades per tal de construir models predictius sobre comportaments futurs i crear, així, una mercaderia nova en la història del capitalisme; la forma d’influir en la nostra decisió de compra, o en una hipotètica influència en el vot en unes eleccions.”
En cap cas, es culpa dels usuaris, els quals estem limitats per certa part de la tecnologia, així com de l’ús que es fan de les nostres dades, aquests processos han estat disfressats moltes vegades sota els paraigües de la usabilitat i gratuïtat d’alguns serveis. Aquestes empreses operen de forma silenciosa i amb polítiques envers l’usuari totalment fora de l’abast. Han estat dissenyats per ser indesxifrables i indetectables. Només es pot recomanar a l’usuari final, que faci un ús raonable de la tecnologia, i sobretot que doni el valor que li correspon a la seva privacitat.
Obtingui les imatges en els següents enllaços:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Amazon_PNG6.png
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:IRobot_Logo_CMYK.jpg