La confiança digital és cada cop més difícil d’aconseguir
20/06/2024

A mesura que les organitzacions es transformen digitalment, és més urgent prioritzar la confiança digital perquè puguin assolir els seus objectius i preparar-se per a les oportunitats futures del mercat, la legislació i el compliment normatiu. Una nova investigació de l’ISACA, la principal associació professional global que ajuda a persones i organitzacions en la seva cerca de confiança digital, ha posat en evidència una manca clara d’estratègia organitzativa en relació amb la confiança digital.
Què és la confiança digital?
ISACA defineix la confiança digital com la confiança en la integritat de les relacions i transaccions entre proveïdors i consumidors dins d’un ecosistema digital i és un indicador clau de les credencials de seguretat d’una organització. Amb aquesta definició en ment, ha dut a terme un informe anomenat «Estat de la Confiança Digital 2024», que assegura que el 77 % dels enquestats està d’acord que la confiança digital és crucial per a la transformació digital i el 82 % diu que la confiança digital augmentarà en importància en els cinc anys vinents.
Tot i això, gairebé tres quartes parts (71 %) opinen que la seva organització no ofereix formació al personal sobre confiança digital i només el 21 % de les organitzacions preveu augmentar el seu pressupost en aquesta àrea.
Les empreses no estan segures de com han de millorar la confiança digital
La majoria (76 %) dels professionals dels negocis i TI creu que la confiança digital és rellevant per a la seva organització (a més de per a la transformació digital) i el 65 % considera que és important que les organitzacions siguin qualificades de manera independent en les seves pràctiques de confiança digital, i que, a més, els resultats es facin públics.
Tot i reconèixer la seva rellevància i importància, tres quartes parts (75 %) dels enquestats no estan segurs o no són completament conscients de quina cosa cal fer en la pràctica per millorar la confiança digital. Un nombre similar (77 %) informa que les seves organitzacions actualment o no mesuren la maduresa de les seves pràctiques de confiança digital, o no estan segurs de si ho fan.
Chris Dimitriadis, director d’Estratègia Global de l’ISACA, va afirmar: «És encoratjador que les empreses continuïn reconeixent la importància de la confiança digital, no només de cara a la sostenibilitat, seguretat i rendibilitat empresarial, sinó també per construir una confiança a llarg termini amb els consumidors. Tanmateix, cal continuar millorant i tenir més iniciativa per assolir nivells alts de confiança digital. El pas imprescindible per poder-ho fer és mesurar els nivells actuals per establir una referència i crear un pla de maduresa».
Augmenten els ciberatacs
El 39 % de les organitzacions admet que estan experimentant més ciberatacs, i el 15 % està patint més violacions de privacitat en comparació amb l’any passat. I, la realitat és que, si les empreses no prioritzen la confiança digital, és previsible que aquestes xifres continuïn augmentant.
Els enquestats reconeixen que les organitzacions amb baixa confiança digital són més propenses a veure una disminució de la seva reputació (64 %), patir més incidents de ciberseguretat (58 %), experimentar més violacions de privacitat (57 %) i, fins i tot, perdre clients (54 %). L’enquesta revela que els obstacles més grans per assolir nivells alts de confiança digital inclouen la manca d’habilitats i formació del personal (50 %), la manca de suport de la direcció (42 %) i la insuficiència de processos i pràctiques de governança (32 %).
Dimitriadis afegeix: «Liderar el canvi no depèn només dels líders, les pràctiques de confiança digital han de ser implementades i alineades en tots els departaments per tenir èxit. L’enquesta de l’ISACA ha posat en evidència que les empreses no estan segures de què poden fer per millorar la confiança digital, però treballar amb un soci especialitzat que pugui proporcionar un marc pas a pas i assistir en la formació en confiança digital pot posar el negoci en el camí correcte cap a l’èxit i la seguretat».
Cal aprofitar eines i marcs per avançar en la confiança
Segons l’enquesta, només el 15 % de les organitzacions utilitzen actualment un marc per a les seves pràctiques de confiança digital, però gairebé la meitat (46 %) creu que és extremadament/molt important que una organització tingui un marc de confiança digital. ISACA va llançar recentment el seu Marc de l’Ecosistema de Confiança Digital (DTEF, en anglès), un recurs integral de confiança digital amb indicadors i controls que poden ser utilitzats i personalitzats per a les necessitats de totes les organitzacions. El full de ruta del DTEF i les guies d’implementació proporcionen una comprensió clara sobre com les organitzacions poden assolir el nivell de confiança digital que s’ajusti als seus models de negoci, estratègies i objectius.
Beneficis d’emprar un marc de confiança digital
Els beneficis principals d’emprar un marc inclouen:
- Estalviar temps i esforç.
- Permetre la comparació amb altres organitzacions de manera rendible.
- Proporcionar tant credibilitat addicional com la validació de tercers en suport de les sol·licituds de pressupost i personal