Les interrupcions continuen als aeroports de Heathrow, Brussel·les i Berlín després d’un ciberatac
24/09/2025

Zaventem demana a les companyies aèries que cancel·lin la meitat de les sortides de dilluns, mentre que la majoria dels vols de Heathrow s’espera que funcionin
Diumenge passat centenars de milers de passatgers es van trobar als aeroports d’Heathrow i Berlín amb retards de vols després que un atac cibernètic un atac cibernètic ataqués el programari del taulell de facturació, mentre que les cancel·lacions a l’aeroport de Brussel·les van suggerir que la interrupció dels viatges aeris europeus continuaria fins dilluns.
Les companyies aèries es van veure obligades a tornar a registres manuals més lents a partir de divendres a la nit després que l’atac afectés Collins Aerospace, que proporciona tecnologia de taulell de facturació a diverses companyies aèries.
L’aeroport de Brussel·les va demanar a les companyies aèries diumenge a la tarda que cancel·lessin la meitat dels vols de sortida programats per al dilluns. L’aeroport va dir que Collins «encara no havia pogut proporcionar una versió segura del sistema de facturació» i va confirmar que s’havia produït un ciberatac.
Els aeroports van instar els passatgers a comprovar l’estat dels seus vols abans de viatjar i els van demanar que arribessin tres hores abans dels vols de llarg recorregut i dues hores abans dels viatges més curts.
Collins va dir dissabte que estava tractant amb un «incident relacionat amb la cibernètica». El pirateig s’uneix a una llarga sèrie d’atacs que han afectat grans empreses en els últims mesos. Jaguar Land Rover, l’empresa d’automoció més gran del Regne Unit, ho ha estat sense poder produir cap cotxe durant tres setmanes a causa d’un pirateig, mentre que els detallistes britànics Marks & Spencer i Co-op també es van veure afectats per atacs separats a principis d’any.
Les aerolínies encara van poder facturar els passatgers manualment.
A Heathrow el 90 % dels més de 350 vols s’havien retardat 15 minuts o més, mentre que sis es van cancel·lar a les 3 de la tarda de diumenge, segons l’empresa de dades Flightradar24. El retard mitjà va ser de 34 minuts. Dissabte es van cancel·lar tretze vols, tot i que la gran majoria de centenars de vols només es van retardar.
Un portaveu d’Heathrow va dir que el «problema subjacent estava fora del nostre abast», però va afegir que l’aeroport havia incorporat personal addicional per ajudar a fer front a qualsevol interrupció. S’entén que Heathrow no ha ordenat cap cancel·lació per al dilluns i s’espera que la majoria dels vols estiguin operatius.
«El treball continua resolent-se i recuperant-se de la interrupció del divendres d’un sistema aeri de Collins Aerospace que va afectar la facturació», va dir Heathrow en un comunicat. «Demanem disculpes a aquells que han patit retards, però treballant conjuntament amb les companyies aèries, la gran majoria dels vols han continuat funcionant.»
A Brussel·les, el 86 % dels vols a les 3 de la tarda de diumenge s’havien retardat a l’aeroport de Zaventem, un dels dos que donen servei a la capital belga. Els retards van anar de 15 minuts a quatre hores.
L’aeroport va dir que el 15 % dels seus vols programats es cancel·larien en general aquest cap de setmana. Va cancel·lar 25 de les 234 sortides del dissabte i 50 de les 257 del diumenge «per tal d’evitar cues llargues i cancel·lacions tardanes», va dir un portaveu.
A Berlín, el 73 % dels uns 200 vols es van retardar. «A causa d’una interrupció del sistema en un proveïdor de serveis, hi ha temps d’espera més llargs», va dir l’aeroport de Berlín al seu lloc web. «Si us plau, feu servir el check-in en línia, la facturació per autoservei i el servei de lliurament ràpid d’equipatges.»
L’aeroport de Dublín també va dir que es va veure afectat per l’atac, amb retards en la majoria dels vols des de la capital irlandesa.
Dissabte, Collins Aerospace va dir que «una interrupció relacionada amb la cibernètica» havia afectat el seu programari Muse utilitzat per a la facturació electrònica dels clients i el lliurament d’equipatges.
Collins és propietat de l’empresa RTX, que cotitza a Nova York, un dels conglomerats aeroespacials i d’armes més grans del món. L’empresa va dir que estava «treballant activament per resoldre el problema i restaurar la funcionalitat completa als nostres clients com més aviat millor.»
El Centre Nacional de Ciberseguretat del Regne Unit va dir que treballava amb Collins, els aeroports del Regne Unit i les forces de seguretat britàniques per avaluar l’impacte de l’incident.