Actualitat

Menors i la IA, reptes nous en l’actualitat

NOTÍCIES

25/03/2024

La intel·ligència artificial consisteix en l’habilitat d’un sistema informàtic per fer tasques per a les quals normalment caldria una intel·ligència humana, com ara les relacionades amb l’aprenentatge, el raonament, la resolució de problemes, la percepció o l’ús del llenguatge. Malgrat ser una tecnologia en desenvolupament des dels anys 50, se sol associar a un concepte futurista allunyat de la realitat quotidiana.

Tanmateix,  aquesta tecnologia s’ha popularitzat recentment a través de diverses aplicacions accessibles al gran públic, com ara el conegut ChatGPT.

Diferents aplicacions accessibles pels menors

La IA està present en multitud d’aplicacions i funcionalitats que fem servir tant adults com menors, com en el cas d’assistents virtuals, videojocs, plataformes educatives o filtres de continguts en xarxes socials, per exemple. No obstant això, la popularitat de la intel·ligència artificial actual es deu a les aplicacions centrades en processos específics per a tasques determinades, en les quals destaquen:

  • Bots de conversa i assistents virtuals. Que utilitzen la intel·ligència artificial per mantenir converses amb els usuaris i proporcionar respostes automatitzades a les seves preguntes o sol·licituds.
  • El ChatGPT i altres generadors de text. Eines que fan servir algoritmes per crear contingut escrit de manera automàtica. Són capaços de generar articles, històries, respostes a preguntes i, fins i tot, converses que s’ajusten a la temàtica tractada.
  • Filtres per a fotos i vídeos a les xarxes socials. Aquestes aplicacions fan ús de la IA per aplicar filtres a fotos i vídeos compartides pels usuaris, sigui en temps real o sobre un material multimèdia previ. Solen tenir un component lúdic i certes funcionalitats estan presents en la majoria de les xarxes socials enfocades a la pujada de fotos o vídeos.
  • DALL-E i generació d’imatges per a art digital. Sistemes que fan servir tècniques d’aprenentatge per generar imatges de manera automàtica amb un estil o enfocament determinats, fins i tot s’adapten a les instruccions donades per l’usuari.
  • IA als videojocs. La intel·ligència artificial sol estar implementada per a la creació de personatges o jugadors (NPC) realistes amb els quals interactuar, ajustar la dificultat o reptes del videojoc, millorar l’experiència general de l’usuari, i generar un contingut més immersiu.
  • Traductors automàtics. Eines que permeten la traducció i, fins i tot, el doblatge de veu en temps real.
  • Internet de les coses (IoT). La intel·ligència artificial es fa servir en dispositius connectats de la llar, com ara robots de neteja o assistents de veu, per recopilar i analitzar dades, cosa que permet una automatització de certs processos i presa de decisions.

Què és i què no és una aplicació d’intel·ligència artificial?

En tractar-se d’una tecnologia amb aplicacions tan àmplies, a vegades poden sorgir confusions o mites sobre les possibilitats que ofereixen aquestes eines en el dia a dia dels menors i els adolescents. Per això, t’oferim unes premisses on et mostrem les oportunitats que ofereix i quins elements n’hauríem d’evitar.

Què ens ofereix una intel·ligència artificial?

  • Un suport per a tasques diverses d’utilitat pràctica, com ara la traducció de textos i vídeos.
  • Una font per obtenir esborranys per a treballs escolars, que han de ser revisats, contrastats i modificats, per, per una banda, garantir la veracitat i la qualitat del resultat final, i, per l’altra, contribuir al procés d’aprenentatge escolar.
  • Una aplicació de generació d’imatges amb la qual fomentar la imaginació i el pensament creatiu.
  • Una tecnologia interactiva que ajuda l’usuari a localitzar informació en un lloc web, li dona suport en tràmits o processos, i a generar un tracte més assequible i humà amb la tecnologia, amb la qual cal estar al dia per evitar problemes de privacitat amb el seu ús, i alhora intentar no facilitar informació personal.
  • Funcionalitats d’assistència presents a dispositius IoT, com els assistents de veu, els dispositius portàtils o les joguines connectades que milloren l’experiència de l’usuari. De la mateixa manera que al punt anterior, també cal extremar les precaucions de la informació facilitada per evitar riscos per a la privacitat, com, per exemple, l’elaboració de perfil de l’usuari amb el propòsit comercial o l’espionatge de la informació.

Què no és la intel·ligència artificial?

  • Un expert vàlid per assessorar en matèries diverses. No es tracta d’un professional de la salut, un assessor legal o financer, per exemple. A vegades aquestes tecnologies tenen dificultats per interpretar contextos de certa complexitat, per generar anàlisis profundes en situacions específiques. Existeix un risc de biaixos en la informació obtinguda, sigui de manera deliberada o col·lateral.
  • Una font verídica d’informació. Potser el contingut que proporcionin certes aplicacions, com ara els generadors de text, no es correspongui amb la realitat.
  • Una eina per tractar dades personals, perquè quedarien en mans de l’empresa titular de l’aplicació segons els seus termes i condicions d’ús, tot i que, a més a més, la mateixa aplicació d’IA els podria revelar de manera inadvertida, cosa per la qual l’usuari es podria trobar amb una pèrdua de privacitat no desitjada.
  • Una drecera per fer íntegrament treballs de classe. Perquè sense el rigor, l’anàlisi i l’adequació necessaris de l’autor/a es desvirtua l’adquisició i el raonament d’idees i conceptes propis, i es pot caure en imprecisions i errades.

Què ens preocupa de l’ús que els menors puguin fer de la IA?

Pel que fa a l’ús que fan els menors d’aquestes tecnologies, també cal tenir en compte possibles riscos:

  • Termes i condicions. De la mateixa manera que amb altres tipus d’aplicacions, cal revisar els seus termes i condicions d’ús, perquè solen especificar l’edat mínima per al seu ús, si l’usuari cedeix la informació tractada i en quines condicions. Per exemple, en els generadors de text se solen fer servir les converses ofertes per alimentar el procés d’aprenentatge de l’eina, i l’edat mínima d’ús marcada generalment és a partir dels 13 anys.
  • Privacitat. És important no facilitar informació personal. Si s’introdueixen noms, localitzacions, fotos, vídeos, àudios o altra informació delicada, l’aplicació o servei en podria fer ús, fins i tot divulgar-ho, i provocar una pèrdua de privacitat.
  • Discriminació i exclusió. A través de biaixos i prejudicis existents a l’hora de desenvolupar els seus algoritmes, algunes d’aquestes aplicacions poden mostrar opinions esbiaixades, informació inexacta o falsa, o ometre qüestions relacionades amb certs col·lectius. Els menors es poden sentir exclosos o agreujar una situació de discriminació per aquesta percepció.
  • Suplantació d’identitat i ciberassetjament. Les eines basades en IA es poden fer servir per suplantar la identitat d’una persona, per això és important educar els menors en un ús ètic d’aquestes aplicacions per evitar ser víctima o fer servir d’una manera negativa aquestes eines per afectar altres persones.

En resum, és molt important educar i acompanyar el/la menor en el seu ús d’aquesta tecnologia per evitar situacions i comportaments negatius. Aquestes eines tenen un gran potencial per ajudar en el desenvolupament i aprenentatge dels menors si es fan servir correctament, però sempre cal tenir en compte els seus factors de risc.

Llegiu la notícia original al seu lloc web oficial fent clic en aquest mateix enllaç