Actualitat

Un error de Microsoft a nivell mundial deixa centenars d’avions a terra, empreses paralitzades i a Espanya afecta a aeroports, hospitals…

NOTÍCIES

19/07/2024

L’origen està en una actualització d’un programa de l’empresa de seguretat informàtica Crowdstrike i la solució és manual i s’ha de fer d’usuari a usuari

Una fallada amb el sistema de Microsoft a nivell global està provocant problemes a nombroses empreses, entre elles del sector aeri, financer, mitjans de comunicació, com també d’altres.

L’origen es trobaria a l’actualització d’un programa de l’empresa de seguretat informàtica Crowdstrike, que ha notificat que els seus enginyers hi estan treballant, però que ha generat interrupcions a empreses que fan servir el sistema operatiu Windows a tot el món.

Passades unes hores, Crowdstrike ja ha enviat una als seus clients una solució. Els usuaris hauran d’eliminar un arxiu que comporta l’última actualització i que és el que està generant la caiguda dels serveis de múltiples empreses per ser incompatible amb Windows i que és la raó per la qual està afectant només usuaris de programes de Microsoft. El procediment és manual, s’ha de fer d’usuari a usuari, de manera que la resolució d’aquesta situació trigaria molt a empreses amb molts empleats.

Segons recull Downdetector, un lloc web que monitora les interrupcions de servei, des de la nit passada s’estan registrant pics sobtats d’incidències a diferents llocs web que inclouen aplicacions de Microsof com ara Azure, el núvol que permet les operacions de centenars d’empreses. Molts usuaris estan informant que els seus equips de treball s’han quedat amb una pantalla blava a partir de la qual no es pot avançar.

Els problemes es van començar a detectar als Estats Units, però en poques hores la propagació del problema ha estat global, i el sector dels aeroports i les aerolínies ha estat el més afectat. El gestor aeroportuari espanyol, Aena, ha comunicat que tots els aeroports espanyols estan patint «alteracions» per la fallada informàtica mundial.

«La incidència tècnica global està afectant, sobretot, la facturació i els punts d’informació al passatger», diu Aena, que, a més a més, ha assenyalat que «alguns sistemes ja s’estan recuperant de la contingència». Cap a les 11.00 hores, Aena informava que havia començat a «recuperar alguns dels seus sistemes».

Aena ja ha avisat que les alteracions en els seus sistemes podrà ocasionar retards a l’operativa habitual, si bé també ha anunciat que s’estan fent passos manuals perquè aquests retards siguin els menors possible.

«A causa d’una incidència en el sistema informàtic, s’estan produint alteracions als sistemes d’Aena i als aeroports de la xarxa a Espanya, cosa que podria provocar retards. Estem treballant per solucionar-ho com més aviat millor», ha assenyalat en un primer avís el gestor aeroportuari.

Aena, el principal gestor aeroportuari del món, gestiona més de 60 aeroports, 46 a Espanya, segona destinació turística a nivell mundial per darrere de França.

Per avui estaven programades 7.400 operacions a la xarxa, informa Efe a partir de fonts de la companyia.

Als aeroports espanyols la incidència ha començat a guanyar rellevància cap a les sis del matí, quan comença l’onada de connexions cap a Barajas, informa Cèsar Urrutia. Les fallades s’han produït de manera pràcticament simultània a tots els aeroports de la xarxa com ara Barcelona, ​​Sevilla, Alacant… tots ells amb una jornada prevista de gran activitat.

Els taulells de facturació han comprovat que no podien accedir al sistema per tramitar els bitllets dels passatgers i els seus equipatges i han hagut de tornar a l’operativa de fa dècades quan tot es feia a mà. Això ha provocat retards a la sortida de vols d’Iberia tot i que no s’han produït cancel·lacions. Cap a dos quarts de deu els terminals han recuperat la connexió a la xarxa, indiquen fonts d’Iberia, però els retards de primera hora generaran més problemes al llarg del dia.

Després d’aquest avís, diverses aerolínies com ara Vueling i Ryanair també han avisat que estan afectades pels mateixos problemes. En el cas dels irlandesos, recomanen als passatgers arribar tres hores abans a l’aeroport.

Multitud d’aeroports, incloent-hi el de Berlín i el d’Amsterdam-Schiphol, com també múltiples aerolínies d’arreu del món, s’han vist veure afectats per una fallada informàtica a gran escala aquest divendres. L’aeroport de Zúric, el més gran de Suïssa, anuncia que no hi haurà «més aterratges».

En el cas dels Estats Units, els problemes inicials han provocat fins i tot la cancel·lació de vols en el cas de l’aerolínia Frontier Airlines. L’empresa d’apostes bwin també informa que treballa per resoldre els problemes provocats per la fallada.

ALTRES AFECTADES

En el cas d’Espanya, empreses com  ara com Repsol i Osakidetza també han reconegut estar afectades per aquesta anomalia informàtica.

En el cas d’infraestructures crítiques, com a tancs de gas o refineries, tot apunta que no han quedat afectades pel fet que no fan servir el sistema perjudicat. Així ho expliquen des d’Enagás, el gestor de la infraestructura gasista, «l’empresa no ha tingut aquesta vulnerabilitat perquè no té instal·lat el programari afectat, però s’està fent una anàlisi detallada per preveure qualsevol eventual afectació», segons informa Paula Maria.

Les entitats financeres espanyoles monitoren la situació des de primera hora del matí, però fins ara no han detectat incidències ni errors relatius a sistemes, operativa, accessos a banca en línia o caixers, segons confirmen a EL MUNDO.

Redsys, la plataforma de pagaments que permet el funcionament de targetes i sistemes TPV, també ha descartat la seva afectació. «En relació amb la fallada tecnològica informada a nivell global, confirmem que no ha tingut cap afectació sobre Redsys i que el nostre servei opera amb absoluta normalitat», ha escrit en un missatge a la xarxa social X.

A Madrid, l’empresa municipal EMT també es veu afectada, principalment no pot donar servei a la seva aplicació, com també la del servei públic de bicicletes de Madrid, BikeMad, també pateix una incidència tècnica i totes dues anuncien que treballen en la seva resolució.

Un altre sector afectat en gran manera ha estat el dels mitjans de comunicació amb diverses televisions amb problemes seriosos per emetre, com l’australiana ABC, que ha reconegut estar afectada per una “aturada tècnica a gran escala” o la britànica Sky. També s’han vist afectades la borsa de Londres i d’altres companyies ferroviàries.

Algunes de les companyies aèries a l’aeroport internacional de Hong Kong com ara Cathay Pacific i la seva filial HK Express han anunciat que tenen problemes tècnics i s’han vist obligades a fer els procediments de facturació manualment.

Les aerolínies índies de baix cost IndiGo i les aerolínies Akasa Air i SpiceJet també informen de problemes tècnics que afecten els seus sistemes de reserva.

A Alemanya, una clínica universitària de Scheleswig-Holstein ha anunciat la cancel·lació de totes les cirurgies programades per a aquest divendres.

SANITAT I AEROPORTS, ENTRE ELS MÉS AFECTATS AL REGNE UNIT

Al Regne Unit, els bancs, trens, aeroports i la sanitat pública han estat els serveis més afectats. La cadena de televisió Sky News ha hagut de suspendre les seves emissions en directe i la Borsa de Londres també ha experimentat «problemes tècnics» associats a Crowdstrike a primera hora de divendres, informa Carlos Fresneda, corresponsal d’EL MUNDO al Regne Unit.

Thameslink, la companyia de trens més gran del sud d’Anglaterra, ha advertit als seus usuaris d’interrupcions, retards i cancel·lacions en els seus serveis. L’aeroport d’Edimburg ha estat el més afectat, amb desenes de vols endarrerits o suspesos. Ryanair va ser una de les companyies més afectades.

El sistema de cites mèdiques en línia del Servei Nacional de Salut (NHS) també ha quedat bloquejat temporalment.

ESCENES CAÒTIQUES A AUSTRÀLIA

Les interrupcions massives del servei global de Microsoft han començat a les 15.00 hora local, i han provocat tota mena d’interrupcions en els sistemes cibernètics australians. A les xarxes socials s’estan compartint milers de fotografies de grans cues als supermercats de tot el país per les fallades a les caixes registradores. Molts clients no han pogut pagar les compres, informa Lucas de la Cal, corresponsal d’EL MUNDO a Àsia.

A la capital, Canberra, les benzineres han tancat per les tallades als seus sistemes, mentre que a l’aeroport de Melbourne s’ha paralitzat la facturació per l’apagada dels monitors. A altres aeroports s’han apagat els panells que mostren les arribades i les sortides dels vols.

A l’estat de Queensland s’ha informat que el sistema d’Uber s’ha interromput, i ha deixat els conductors sense poder rebre les comandes. Ha passat una cosa semblant amb el serveis en línia de lliurament de menjar a domicili. Els tribunals de tot el país també s’han vist obligats a tancar les portes quan els sistemes s’han apagat del tot.

Els grans mitjans de comunicació del país, inclosos ABC, SBS, Canal 7, Canal 9 i News Corp Austràlia, també han informat de problemes a les seves xarxes. Enmig de la cobertura d’aquest incident, els presentadors d’ABC News es van quedar sense teleapuntador ni gràfics al plató.

A Israel, el ministeri de Sanitat ha informat d’errors tècnics a hospitals i altres serveis sanitaris israelians com el servei d’emergències Magen David Adom, i s’ha demanat a la ciutadania que contactessin amb la policia en cas d’urgència.

A ells s’hi sumen l’empresa de correus d’Israel i l’aeroport internacional de Ben Gurion,

Fins i tot el diari israelià Haaretz ha informat els seus lectors que aquest mateix problema ha fet que els seus serveis d’atenció al client quedin fora de servei.

Llegiu la notícia original al seu lloc web oficial fent clic en aquest mateix enllaç