Actualitat

Un informe de la NYU assenyala seriosos riscs de privacitat al metavers

NOTÍCIES

28/09/2023

L’informe de la NYU aclareix que és fonamental garantir la privacitat i seguretat de les dades dels usuaris en les plataformes XR, promovent la transparència, la inclusió i la regulació governamental enfocada a protegir el consumidor.

La immersiva experiència d’Internet més coneguda com a metavers podria erosionar la privadesa dels usuaris sinó es prenen mesures significatives per millorar i regular com la tecnologia captura i emmagatzema dades personals, argumenten en un nou informe de la Universitat de Nova York (NYU).

“Aquest informe examina dos dels problemes més apressants relacionats amb l’adopció massiva de tecnologies immersives: la possible erosió de la privadesa, inclosa la mental, i la proliferació de comportaments nocius en entorns virtuals, com l’assetjament sexual i l’abús a menors”, aclareix Mariana Olaizola Rosenblat, autora de l’informe de la NYU.

Riscs de privadesa al metavers

El metavers es basa en tecnologies de realitat estesa (XR), un terme que abasta la realitat augmentada, realitat virtual i realitat mixta. L’informe del Stern Center for Business and Human Rights de la NYU adverteix que aquesta tecnologia no pot funcionar sense recopilar i processar grans quantitats de dades personals i corporals, i això, presenta un greu risc per la privadesa.

D’acord amb l’informe, les dades corporals per si mateixes poden ser utilitzades per deduir informació conductual i psicològica de les persones. “El maquinari convencional de XR ve equipat amb sensors que segueixen contínuament com a mínim tres tipus de dades de l’usuari: moviments de cap, moviments oculars i mapes espacials dels entorns físics”, assenyala l’informe.

En compilar aquestes dades amb el temps, poden revelar “informació altament sensible” sobre els usuaris, incloent-hi la seva condició física i mental, la qual pot ser explotada per obtenir guanys comercials o polítics.

Transparència i seguretat per l’usuari

Gegants tecnològics com Meta i Microsoft, fabricants de maquinari com Nvidia, desenvolupadors de videojocs com Epic Games i plataformes de programari com Unity, estan profundament interessats en la tecnologia del metavers.

L’informe insta les companyies a establir “millors pràctiques conegudes” en privadesa, seguretat per disseny i ciberseguretat abans de llançar els seus productes, a més de ser transparents amb el públic sobre com la tecnologia podria afectar la seva privadesa.

Les empreses han de prendre la responsabilitat de protegir aquesta informació delicada, comprometent-se a eliminar totes les dades corporals brutes i derivades un cop ja no siguin necessàries per a la funcionalitat del dispositiu.

A més, és imperatiu que facilitin diverses opcions perquè els usuaris puguin controlar la seva exposició al risc. Cal proporcionar informació clara, completa i accessible sobre els aspectes crítics de la tecnologia que puguin afectar la seva privadesa, seguretat i benestar. Aquest compromís amb la transparència ha d’anar acompanyat d’un esforç concertat per incloure persones amb diferents habilitats i experiències de vida en els equips de disseny, desenvolupament i desplegament de productes, evitant així agreujar les divisions digitals i la desigualtat.

Per aconseguir una experiència d’usuari segura i fiable, les plataformes XR han de proporcionar una varietat d’eines i configuracions de seguretat, permetent que les persones determinin el tipus de dades que es recopilen i processen. Això s’estén a l’adopció de les millors pràctiques conegudes en privadesa, seguretat per disseny i ciberseguretat, assegurant un entorn robust i protegit abans del llançament de qualsevol producte.

Un altre aspecte crucial és la inversió en el desenvolupament de classificadors 3D. Atès que les interaccions en temps real en XR són efímeres, és vital que les plataformes puguin detectar comportaments d’alt risc, com ara intents d’explotació infantil i reclutament extremista, abans que esdevinguin danyosos de veritat. Això requereix sistemes automatitzats capaços de realitzar una moderació proactiva en entorns virtuals immersius.

Davant els perills potencials incrustats en la tecnologia XR, l’informe sosté que hauria de ser aprovada una llei de privadesa integral que inclogui disposicions per protegir contra l’ús de dades basades en el cos per perfilar els usuaris, així com reforçar els models de consentiment de l’usuari.

Per concloure, l’informe apunta que la normativa ha de considerar el mal que els usos potencials de les dades corporals poden causar, millorar els estàndards de notificació i consentiment, i prohibir l’ús de dades dels consumidors per a l’elaboració de perfils psicogràfics.

Llegiu la notícia original al seu lloc web oficial fent clic en aquest mateix enllaç