Un bug de programari va fer que la cua d’uns avions xoqués amb la pista i provoques que es paralitzessin tots els vols de l’aerolínia.
17/03/2023

En l’actualitat el software està pràcticament instaurat en tot el que veiem al nostre voltant. Un cotxe, un tren o un autobús poden tenir programari especialitzat que ha estat creat especialment per a poder millorar la seguretat o la qualitat del servei que ofereix. I l’avió no es queda enrere, ja que compta amb una sèrie de programes realment complexos per efectuar totes les seves operacions amb la màxima seguretat.
Però a vegades aquests programes poden acabar fallant arran d’un bug, i això precisament s’ha vist en dos vols d’Alaska Airlines.
A priori tenir un bug a un ordinador o al mòbil pot ser una mal menor, però en un mitjà de transport com aquest el mínim error pot acabar costant la vida de moltes persones.
Per a poder comprendre el que va ocórrer en aquest cas, cal entendre el terme “cop de cua” o “tailstrike” en anglès. Això ocorre quan la cua de l’avió colpeja la pista en el moment de l’enlairament en el cas que la inclinació és realment pronunciada al moment d’aixecar el vol. Aquest és un succés realment estrany i que pot causar danys al buc de l’avió amb el pas del temps.
És una cosa tan estranya que ocorri, que quan la setmana passada es va informar que a l’Aeroport Internacional de Seatlle-Tacoma es van produir dos cops de cua durant el mateix matí, es va començar a buscar l’origen. Finalment, es va localitzar un bug en un programa informàtic venut per DynamicSource.
Aquest programari en qüestió, recopila dades del pes i l’equilibri que envien els pilots des de la cabina per obtenir com a resultat la força dels motors i la velocitat d’enlairament. Amb aquestes dades l’avió té una inclinació més o menys pronunciada.
Així doncs, amb el pes total d’aquests avions establert entre 68.000 i 77.000 quilograms, l’error va suposar que els avions fossin considerats pel programari més lleugers del que realment eren i els pilots actuessin massa aviat provocant que les cues d’ambdós avions impactessin contra la pista.
Aquest fet no implica que el fet de volar passi a ser insegur. Però per desgràcia, aquest tipus d’errors es poden donar en qualsevol equip que compti amb un software instal·lat. El fet de paralitzar tota una companyia en un país sencer denota que el primordial pel món de l’aviació sempre és la seguretat dels passatgers.